Jak vypadá firma budoucnosti? Nemá manažery, zaměstnance ani zákazníky. Globální pandemie jako nejlepší způsob jak zvýšit konverze ve vašem e-shopu. Jak ulovit svého skladníka. A Tengai, bezcitná mluvící hlava, která do dvou let připraví všechny personalisty o práci. To vše jsou HR trendy, kterým bude buď potřeba se přizpůsobit, nebo vyhynout.
Krásné dopoledne.
Moje jméno je Jiří Charvát. Pracuju v pracovní agentuře Sisyfos, kde se specializujeme především na obsazování zbytečných pracovních pozic.
S potěšením mohu říct, že zájem o zbytečné pracovní pozice na tuzemském trhu trvale roste.
Ještě pár let zpátky jsme sice naráželi na poměrně sobeckou touhou lidí být nějak užiteční. Ale tento trend je naštěstí na ústupu.
Připravil jsem si pro vás přednášku 4 klíčové trendy v HR na prahu nové doby aneb Pandemie skvělých nápadů.
Přednášku, která vám pomůže zůstat i v roce 2022 v čele recruiterského pelotonu.
Než vás v roce 2023 nahradí umělá inteligence.
Trend č. 1: Firma budoucnosti
Lukáš Bakoš tady dopoledne hovořil o firmě bez manažerů. O tom, jak je rychlejší, efektivnější, a dokonce adaptabilnější v krizi.
Ovšem v Dánsku jsou ještě o krok dál. V Dánsku vznikla první společnost svého druhu, která funguje nejenom bez manažerů, ale i bez zaměstnanců a zákazníků. V této firmě nikdo nepracuje. A tato firma nic nevyrábí ani neposkytuje.
Takhle vypadá její centrála nedaleko Kodaně.
„Nikdo nám zpočátku nevěřil, že by to mohlo dlouhodobě fungovat,“ říká zakladatel Jeger Ikke, který jak se ukázalo taktéž neexistuje. Tady ho vidíme na fotografii s jeho matkou, která se rozhodla být bezdětná.
Přestože odborníci byli nejprve k tomuto nápadu skeptičtí, už první měsíce ukázaly, že tento přístup může být pro mnohé firmy inspirací.
Firma velmi dobře přečkala covidovou krizi. Nenakazil se jediný zaměstnanec.
A to bez přijetí jakýchkoli opatření. Epidemiologové to přisuzují mimořádně poctivým rozestupům.
Náklady na chod firmy jsou takřka nulové a od samého začátku se drží na historickém minimu. Klesnou-li ještě níže, začnou atakovat záporné hodnoty a firma tak začne vydělávat, aniž by cokoli dělala.
Za zmínku stojí také to, že firma už tradičně vévodí žebříčku firem s nejmenší uhlíkovou stopou.
Co ale marketingové odborníky teprve skutečně šokovalo, byla oblíbenost této firmy mezi respondenty. Lidé ji opakovaně uváděli jako oblíbenější a smysluplnější než mnohé existující firmy.
„Líbí se mi, že tato firma se ve mně nesnaží vzbudit falešné potřeby. A tak mám víc času sama na sebe.“
„Líbí se mi, že můžu jít na procházku, aniž by reklamy této firmy urážely mou inteligenci a snižovaly sebevědomí.“
Skutečný génius této firmy totiž tkví v tom, že tím, že firma neuspokojuje žádné potřeby, nemá ani potřebu tyto potřeby vytvářet. Díky tomu si může dovolit marketingový mix, o kterém si mohou její konkurenti nechat jenom zdát. A sice: může nechat lidi na pokoji. A tím jim poskytnout tu nejcennější komoditu 21. století vůbec: svatý klid.
Komoditu cennější než cokoli, co jsou aktuálně schopny nabídnout existující firmy.
Ty už ostatně začínají panikařit. A zaskočeny raketovým úspěchem svého neexistujícího rivala se pokoušejí implementovat některé z jeho strategií.
Apple už oznámil propouštění a zavírání některých závodů. A do dvou let se chystá stáhnout z trhu iPad. „Je to blbost. Je to jenom přepíčeně velký telefon, se kterým se nedá telefonovat,“ uvedl Tim Cook.
Facebook oznámil, že se od ledna 2022 nebude nijak jmenovat.
Amazon spouští novou službu s názvem Nozama.
Nozama nebude lidem věci doručovat, ale odvážet je pryč. Minimalisté jsou nadšení. Obavu o svou budoucnost naopak vyjádřila exekutorská komora.
2. Gastro potíže
Velkými otřesy prochází kvůli covidu sektor pohostinství.
Restaurace jsou chvilku zavřené, chvilku zase ne. Jako Roman Janoušek.
To způsobuje v oboru velkou nejistotu a odliv pracovních sil.
Lidé z pohostinství však bohužel jen obtížně nacházejí uplatnění v jiných odvětvích. Na vině je řada závažných profesních deformací, které člověk za léta v restauraci nasbírá.
Největším problémem je neschopnost vyvarovat se zdrobnělin. Opakujete-li každý den: „Máte přáníčko? Tady je meníčko. Nabídnu pivečko? Gulášek? Smažáček? Řízeček v těstíčku? Prsíčka s krustičkou. Stejčíček. Picinku,“ přijdete trvale o schopnost vyjadřovat se jako normální lidi.
To působí potíže zejména na pozicích, které vyžadují autoritu, jako je třeba dopravní policie. Dochází tak k řadě nepříjemných situací. Tady je pro představu krátká dramatizace.
„Víte, proč jsem vás zastavinkal?“
(Dlouho se diví.) „Ne.“
„Vaše autíčko.“
„Moje autíčko? Co…“
„Jakou má barvičku?“
(Nechápavě se zamračí.) „Červenou?“
(Fatálně pokývá.) „Červeňoučkou. A na jakou barvičku jste projel támhletu křižovatečku?“
„Vy jste z gastra?“
(Přísně.) „Šš! Tíško! To bude pokutečka. Pět tisíc korunek. (Nakoukne hlouběji do okýnka.) Dohromady, nebo zvlášť?“
Fitbreak
Tak. A my jsme v polovině přednášky. A protože už dlouho sedíme, tak si dáme fit break. Dřív se tomu říkalo pauza. Dneska se tomu říká fit break. Fit break vás dostane do pohody, zlepší vaši náladu, soustředění a produktivitu.
Čili já vás poprosím: Abyste se postavili. Dejte takhle pěst před sebe. Zvedněte třetí prst zleva. A posilujeme ruku v předloktí.
Taak hezky. Nááádech. Výýýdech. Je to prevence karpálního tunelu. Fit break uvolní zatuhlé svalstvo a potlačované emoce.
Doporučujeme tento fit break zařadit na závěr každé firemní porady. Abychom v sobě nedrželi napětí a nepsychosomatizovali.
Tímto fit breakem se můžete uvolnit, kdykoli máte volnou chvilku. V autě, ve frontě na úřadě i doma.
3. Zlatá éra e-shopů
Nekorunovaným vítězem covidové krize jsou e-shopy, které povyrostly o desítky až stovky procent.
Ukazuje se, že:
• zavřít lidi doma
• deprivovat je o sociální kontakt
• a ustavičně jim připomínat, že venku číhá smrt
je zatím nejefektivnější způsob, jak zvýšit konverze.
Raketový vzestup e-shopů způsobil zvrat v říši lovců lidí. Nejpoptávanějším druhem už není programátor, ale skladník.
Každý, kdo odolal volání Javy a Pythonu a vsadil na ještěrku a rukavice, si může gratulovat.
Headhunteři jsou ovšem zoufalí, protože fígle, které platily na programátory, u skladníků nezabírají.
Pojďme si proto nyní představit zaručený způsob Jak ulovit svého skladníka.
A inspirujme se rovnou u těch nejlepších.
Amazon ve své kampani hledá lidi, kteří neumějí dělit dvěma.
Nečtou blechy, takže nebudou zklamaní, že se jedná o hrubou mzdu.
A… došel jim kredit.
Velkou pochvalu si zde Amazon zaslouží za vizuál, který vybočuje svou upřímností. Jak vidíme, Amazon zde nesahá do fotobanky, ale prezentuje obličej reálného skladníka. Jehož lesknoucí se oči a hořkosladký úsměv prozrazují: „Pomoc! Nechal jsem se napálit podobným billboardem.“
4. AI v HR
V náboru přichází stále častěji ke slovu umělá inteligence.
Firmy chtějí zaměstnance, ale jen když je nebudou muset už nikdy potkat.
Stále populárnější jsou tak videopohovory, při kterých uchazeč zpovídá sám sebe. Zatímco jeho obličej snímá psychometrický systém, který vyhodnocuje riziko propuknutí schizofrenie.
Tohle je Tengai.
Tengai je HRista bez předsudků a emocí. Tengaiovi je jedno, jestli jste muslim, Alžbětko nebo Tomio Okamura. Je to o to působivější, že Tengai je skinhead.
Tengai do dvou let připraví půlku tohoto sálu o práci. A nic u toho nepocítí.
Kritici se ovšem obávají dehumanizace celého oboru. A poukazují na to, že Tengai za svými lidskými konkurenty stále v mnohém zaostává. „Má místo dekoltu reproduktor,“ varuje například psychiatr Jan Cimický.
Děkuju za pozornost.
Přestože tenhle příspěvek nešel z jejich kapes,
protože nejde o můj autorský počin,
i po rozhovorech můžu pobíhat díky podpoře svých famózních patronů.
Děkovat můžeme těmto udatným mecenášům:
Ordinace Dobromysl | Atreia | Dominik Tyl | Adriana | Anna Ackermann | Anna Benešová | David Švejda | Jan Gruncl | Jan Trávníček | Jaroslav Mareš | Jiří Boháč | Tomáš Kučera
Barbora Buchalová | cestadomesta | Dagmar Janoušková | Filip Mrkvička | František Löffelmann | Laura Dräxler | Lukáš Dudek | Magdalena Papežová | Martin Kalužík | Martin Rada | Michaela Stará | Michal Novotný | Michal Zeman | Natálie Schejbalová | Ne ToNejsemJa | Ondřej Sika | Petr Zrunek | Radka Hrotková | Tomáš Král | Zdeněk Svoboda | Zdeněk Pazourek | Šimon Bilina | Martin Břeň | neexistuju | Tereza Valnerová | Sislíci