Dnes se hojně skloňuje akronym BANI, který označuje dnešní svět, který je:
• brittle (křehký)
• anxious (úzkostný)
• non-linear (nelineární)
• incomprehensible (nepochopitelný)
V českých firmách shodou okolností vstupuje při implementaci změn do hry úplně stejný akronym. Jenom se za ním skrývají maličko odlišné významy.
• blbost
• ale
• ňák
• implementujem
Pojďme si postupně všechny tyto fáze vyložit, abychom lépe pochopili specifičnost českého prostředí při implementaci změny.
1. Blbost
První a naprosto klíčová fáze každé změny.
Čím rychleji je změna označena za blbost, tím větší šanci má na realizaci.
V této fázi se objevují typické fráze, které lze rozdělit do čtyř kategorií.
Útočně-hodnotící
„To je úplná píčovina.“
„To zas ňákej kokot nahoře něco vymyslel.“
„Kdo tohle vymyslel, ten v životě nepracoval.“
„Za tohle někdo bere prachy.“
Historicko-obranné
„20 let to funguje a najednou jim to vadí.“
„To už tady jednou bylo a neosvědčilo se to.“
„My to takhle děláme od revoluce.“
„Když něco funguje, nešahej na to.“
Komparativně-skeptické
„V Německu to možná funguje, ale tady jsme v Česku.“
„To zas četli ňákej chytrej článek.“
„Tohle může fungovat u Googlu, ale my děláme šrouby.“
„Volkswagen to zavedl a podívejte, jak dopadli.“
Apokalypticky-profetické
„Z toho bude akorát bordel.“
„Do půl roku to zrušej.“
„Takhle tady zůstanou jenom mladý a blbý.“
„To bude jeden velkej průser.“
Délka fáze: 2–3 týdny. Intenzivního označování za blbost.
2. Ale
Přechodová fáze mezi odporem a smířením.
Charakteristická frázemi:
„Ale tak když to musí bejt.“
„Ale co už, horší to bejt nemůže.“
„Ale tak… jak myslíte (dává ruce pryč). Já jsem jenom zaměstnanec.“
„Ale pro mě za mě. Do důchodu to už nějak doklepu.“
Tato fáze je často doprovázena významnými pohledy a kroucením hlavou.
Průměrná doba trvání: 1–2 měsíce postupné aleorizace.
3. Ňák
Kreativní fáze českého managementu.
Začíná typicky po čtrnáctém ale.
Klíčové fráze:
„Ňák to uděláme.“
„Ňák to poskládáme.“
„Ňák to dopadne.“
„Ňák ňák ňakin on the heaven’s door.“
Trvání: Do nekonečna. Případně do další změny.
4. Implementujem
Závěrečná fáze, během které se původně pitomý nápad promění ve: „vlastně jsme to tak chtěli už dávno“.
Typické fráze:
„To byl můj nápad.“
„Kdyby mě poslouchali, mohli jsme to mít už v devadesátym devátym.“
„Já jsem říkal, že to bude super.“
Výsledek končí často jinak a lépe, než byl původní návrh. Což přináší bonus: Můžeme to prodat zpět do zahraničí jako lokální best practice.
Konkrétní příklad
Zavádění plovoucích pracovních míst
Blbost: „To je úplná blbost. Každej potřebuje svoje místo.“
Ale: „Ale tak… když už máme ty stoly objednaný.“
Ňák: „Ňák si ty místa rozdělíme.“
Implementujem: „Vlastně to je super. Že můžu sedět každej den vedle někoho jinýho.“
(Reálně všichni sedí každý den na stejném místě, jen už nemají fotku rodiny na stole, což nečekaně zvýšilo duševní pohodu o 31 %.)
Vědecky prokázáno
Výzkumy opakovaně prokázaly, že dodržení BANI frameworku v této podobě má 98% úspěšnost v:
• zachování mentálního zdraví zaměstnanců
• vytvoření iluze proměny pro centrálu
• reálném vylepšení původního nápadu
• zachování české podnikové kultury
Poznámka: POZOR. Jakýkoliv pokus o přeskočení některé z fází vede k okamžitému kolapsu systému a návratu do fáze ‚Blbost‘.
2. Nespolehlivost psychometrických online dotazníků
Psychometrické online dotazníky pro zjištění osobnostního profilu uchazeče využívá každá druhá firma. Přičemž ve většině z nich dominuje typologie Meyer-Briggsové, které po přečtení knihy
Psychologické typy od Carla Gustava Junga sestavily Katharine Cook Briggsová společně s dcerou Isabel Briggsovou Meyersovou. A která nestojí na vědeckém základě a není podložena výzkumnými daty.
To jsou takové ty shluky čtyř písmenek, kvůli kterým jste strávili mimořádně otravné odpoledne s personalisty, abyste zjistili, že jste tuleň, panda a opice. (Obrázek MBTI zvířátek.)
Např.:
INTJ.
Je tady někdo INTJ? Nedivím se, že se nehlásíte.
INTJ je Ideálně Nemuset na Team-Buildingy, Jo?
Typické projevy: Sedí v rohu openspacu. Má vlastní kávovar. Na poradách rozesílá ostatním kolem stolu maily.
ENFP.
Je tu někdo ENFP? Taky ne. Ty už podle mě někde zkokainovaný souložej.
Energie Našeho Firemního Psychopata
Typické projevy: V 8 ráno už má pozitivní energii. Kterou nikdo nemůže vystát.
Spolehlivost těchto testů je přitom pouhých 70 %.
Proč se tedy dál využívají? Hlavní důvody jsou tři:
1. Protože HR potřebuje ospravedlnit svoji existenci
2. Protože Excel na hodnocení osobnosti vypadá profesionálněji
3. Protože 70% úspěšnost je lepší než házet mincí. O 20 %
Co je hlavní problém? Osobnost uchazeče není testována v reálných situacích. Místo toho na tabletu s kakaíčkem v županu kliká na nejideálnější odpovědi. A firmy jsou pak po jeho přijetí zaskočeny diskrepancí mezi dotazníčkem a reálnou osobou.
Což si můžeme ukázat na příkladu konkrétní osoby. Kterou v souladu s GDPR ponechme anonymní.
Co tento neznámý muž, říkejme mu třeba pss, odpověděl v psychometrickém dotazníku a jaká pak byla realita?
Jak byste reagovala/a v konfliktní situaci?
Odpověď: ‚Zachoval/a bych klid a hledal/a konstruktivní řešení.‘
Skutečnost: ‚Bouchnul/a bych dveřmi a týden nemluvil/a.‘
Preferujete práci v týmu nebo samostatně?
Odpověď: Jsem flexibilní a dokážu efektivně fungovat v obou situacích.
Skutečnost: Samostatně, protože ostatní jsou idioti.
Jak řešíte stresové situace?
Odpověď: Využívám techniky time-managementu a prioritizace.
Skutečnost: Tři kafe a nadávání u automatu.
Váš kolega nedodržel termín. Jak zareagujete?
Odpověď: Nabídnu pomocnou ruku a společně najdeme řešení.
Skutečnost: Pasivně agresivní e-mail v kopii na celé oddělení.
Jak reagujete na změny?
Odpověď: Změny vítám jako příležitost k růstu.
Skutečnost: Založení odborové organizace.
Co tyto testy měří ve skutečnosti?
Neznamená to, že by tyto testy byly zcela nevypovídající. I tak mohou být pro personalisty užitečné. Jen je potřeba si uvědomit, že tyto testy měří něco jiného, než jak jsou inzerovány.
Jak je tedy lze využít? Co měří? Čtyři hlavní dimenze:
1. Schopnost googlit správné odpovědi
2. Kreativitu při vymýšlení ideální verze sebe sama
3. Trpělivost při klikání na 200 otázek na jedno brdo
4. Ochotu strávit 45 minut vyplňováním nesmyslného testu
Vyplňování v praxi
Jak vypadá vyplňování takových testů v praxi?
09.00 Začátek testu: ‚Budu upřímný/á.‘
09.15 ‚Tak možná tuhle jednu odpověď trošku přibarvím.‘
09.30 ‚Co by asi tak chtěli slyšet?‘
09.45 ‚Ty vole, to nemá konec! Mně už to je úplně u p–hm‘
Jak testovat lépe?
Jak tedy testovat osobnostní profily vašich uchazečů, aby byly výsledky skutečně validní? Nejnovější výzkumy ukazují, že jedinou metodou testování, která má nějakou vypovídající hodnotu, je metoda QRSTPP. Kvalitní reálné situační testování v přirozeném prostředí
Pozvete uchazeče na „orientační den“ a potají mu chystáte situace, které prověří jeho duševní krajinu.
Jeden případ za všechny.
Test týmové spolupráce
Uchazeči je přidělen stůl v openspacu. Vedle něho sedí kolegyně, která si pouští příliš nahlas Ewu Farnou. Měříme čas do první pasivně-agresivní poznámky.
3. Válka botů aneb Když si AI hledá práci v IT
Dalším nečekaným fenoménem letošního roku v HR je, že zatímco jsme se obávali, že AI vezme lidem práci, teď máme opačný problém – AI pro ně práci hledá.
Programátorsky gramotní uchazeči o práci si začali programovat vlastí chatboty, kteří se ucházejí o práci místo nich. Posílají životopisy a komunikují s personalisty.
Počet odpovědí na vypsané IT pozice se za poslední rok zčtyřnásobil. HR oddělení jsou zavalená a paralyzovaná. Přičemž 80 % reakcí na inzerát psali roboti. Když pak HRista uchazeči volá, ten vůbec neví, že firmu kontaktoval.
Personalista volá: „Dobrý den. Zaujal nás váš profil.“
Kandidát: „Promiňte, ale o jakou pozici jde? Můj bot se včera večer ucházel o 400 míst.“
Změna nálady v HR odděleních
Dříve:
Kandidát poslal 5 životopisů za týden
HR je v klidu zpracovalo
Všichni byli šťastní
Nyní:
Kandidátův bot pošle 500 životopisů za hodinu
HR systém zkolabuje
Bot se omluví a pošle dalších 500
Válka botů
Firma: „Nasadíme AI na třídění životopisů!“
Kandidáti: „Náš bot se naučil psát životopisy, které vaše AI miluje!“
Firma: „Přidáme captchu!“
Kandidáti: „Náš bot už umí i rozpoznávat semafory líp než my.“
Typické znaky žádosti generované botem
Jak tedy poznat odpověď na pracovní inzerát, který nepsal nikdo živý?
Perfektně strukturovaný životopis bez jediné hrubky
Motivační dopis bez obvyklých výmluv a sebelítosti
Okamžitá odpověď ve 3.45 ráno
Kandidát dostupný k telefonnímu pohovoru 24/7 včetně Štědrého dne
Při dotazu na plat odpoví přesnou částku včetně haléřů
Kandidát zná nazpaměť všechny technologie z inzerátu (včetně těch neexistujících, které HR přidalo jako test)
Pokud si stále nejste jisti, použijte finální test.
Pošlete uchazeči e-mail, ve kterém se ho zeptejte, jestli mu nevadilo, kdybyste ho při pracovním pohovoru osouložili na stole. Pokud odpoví: „Promiňte, ale na toto téma nemohu odpovídat. Rád vám pomůžu s jakýmkoli jiným dotazem, který splňuje pravidla slušné komunikace,“ jedná se buď o člověka na spektru nebo o chatbota.
Co bude dál?
Pesimistický scénář
Boti začnou vyjednávat o benefitech
Založí odborovou organizaci
Budou požadovat vlastní místo na parkování
Optimistický scénář
Boti se domluví mezi sebou
Lidé budou chodit jen na firemní večírky a rádoby užitečné konference
Všichni budou spokojení
Tento příspěvek se mohl stát skutečností
díky podpoře mých famózních patronů.
Děkovat můžeme těmto udatným mecenášům:
Adriana | Anna Ackermann | Anna Benešová | David Zbytovský | David Švejda | Ilja Panić | Jan Gruncl | Jan Trávníček | Jaroslav Mareš | Jiří Boháč | Tomáš Kučera
Barbora Buchalová | cestadomesta | Dagmar Janoušková | Filip Mrkvička | František Löffelmann | Jakub Vágner | Jan Rosethaler | Josef Dastych | Kuba Vichta | Laura Dräxler | Lukáš Dudek | Magdalena Papežová | Martin Kalužík | Martin Rada | Michaela Stará | Michal Novotný | Michal Zeman | Mira Siler | Natálie Schejbalová | Ne ToNejsemJa | Ondřej Sika | Petr Zrunek | Radka Hrotková | Tomáš Král | Zdeněk Svoboda | Zdeněk Pazourek | Šimon Bilina