ESC #26: Těhulka a zvíře

Seděl jsem v zasedačce a s kamennou tváří sledoval nejpopulárnější videokompilace řehtajících se kojenců ve snaze přesvědčit sám sebe, že teprve s jednou z těchhle vykulených továrniček na výkaly bude můj život kompletní. Roztrhneš papír, smějou se. Kýchneš si, smějou se. Dáš jim citrón, zaškleběj se, smějou se. Po 20 minutách jsem se dostal do jakéhosi zvláštního transu, v němž bylo zřejmé, že děti jsou ve skutečnosti parazitní mimozemská rasa, které připadá všechno legrační. A ze všeho nejvíc začít růst uvnitř ženy, ve které jsi měl penis; když se ti to nejmíň hodí.

A dál?

Příběhy neobyčejného psaní aneb 14 vypravěčských tajemství Petra Zelenky. Část 1.

Úterý co úterý zimního semestru 2014 vpadl na půdu FAMU některý známý scenárista, aby poodhalil, jak tvoří. Jak vzniká jeho scénář. Od prvotního lapání nápadů až po výsledný tvar.

V cyklu otevřených seminářů Tajemství vypravěčů nechyběla ani velká jména jako Petr JARCHOVSKÝ, Petr KOLEČKO, Zdeněk SVĚRÁK nebo Petr ZELENKA.

Právě z večera s posledně jmenovaným – scenáristou a režisérem, autorem Samotářů, Knoflíkářů, Příběhů obyčejného šílenství… – jsem si odnesl nejvíc praktických tipů, které mi pomáhají nakopnout a urychlit proces vymýšlení příběhu.

Vylouhoval jsem z Petrovy přednášky 14 základních rad, jak uklohnit dobrý scénář, resp. příběh. Někde ho přesně cituji. Jinde velmi volně parafrázuji. Něco neřekl vůbec. Tak nás prosím ani jednoho nechytejte za slovo :)

Přestože budu mluvit primárně o filmu, rady můžou stejně tak dobře spasit toho, kdo sedí s hlavou v dlaních nad prázdnou stránkou povídky nebo třeba románu.

A dál?